MLEKOVITA szansą dla młodych hodowców i producentów mleka. Podsumowanie jubileuszowego 2022: roku rozwoju, wyzwań, nowości i sukcesów

Mlekovita, lider branży w Europie Środkowo-Wschodniej, nie zwalnia tempa. Podczas Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita, które odbyło się 25 marca 2023 roku, Prezes Zarządu Dariusz Sapiński przedstawił sprawozdanie z działalności firmy wraz z wynikami roku 2022, w którym obchodzony był jubileusz 30-lecia marki. 

–  Rok 2022 był rokiem wyjątkowym dla nas wszystkich, nie tylko dla Mlekovity, która obchodziła 30-lecie marki. Mierzyliśmy się i nadal musimy się mierzyć z wyzwaniami na wielu polach, ale jesteśmy firmą odpowiedzialną i codziennie wywiązujemy się z tego zobowiązania. Cokolwiek nie działoby się w bliższym czy dalszym otoczeniu, dla Mlekovity nie ma innej drogi niż zrównoważony rozwój. Tę misję podzielamy wszyscy w firmie: od rolników – dostawców mleka poprzez pracowników po kadrę zarządzającą. Bo pozycja lidera, rosnące wyniki – w tym kolejny rekord przychodów, które w minionym roku zbliżyły się do 9,5 miliarda złotych, prestiżowe nagrody i wyróżnienia to nasze wspólne dzieło: członków spółdzielni, Rady Nadzorczej, producentów mleka i pracowników wszystkich zakładów produkcyjnych, hurtowni i sklepów firmowych – mówił Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński podczas sobotniego spotkania.

Mlekovita to obecnie firma o zasięgu globalnym – jej produkty trafiają do 167 krajów świata na wszystkich kontynentach. To polski koncern mleczarski, który tworzą własne komplementarne podmioty: 22 zakłady produkcyjne, 34 hurtownie, 147 sklepów firmowych Mlekovitka i sklep internetowy mlekovitka.pl. Funkcjonowanie całej grupy mleczarskiej opiera się na szeregu fundamentalnych wartości, takich jak:

  • stabilność – firma ugruntowana na rynku, rozwijana od pokoleń, z bardzo konserwatywnym podejściem do zarządzania ryzykiem,
  • zaufanie – fundament partnerskich relacji z klientami,
  • solidność – odpowiednia płynność finansowa przedsiębiorstwa,
  • zrównoważony rozwój – zapewnieni rentowności inwestycji i droga do utrzymania ciągłości na przestrzeni czasu i pokoleń,
  • skuteczność – przemyślana, prosta i efektywna filozofia działania przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości.

Dbając o swój nieustanny rozwój, m.in. inwestuje w infrastrukturę techniczną i technologiczną. W związku z regularnym zwiększaniem zdolności produkcyjnych w sposób odpowiedzialny oraz przemyślany realizowane są kolejne inwestycje, starając się, aby utrzymywać wydatki na nie na zbliżonym poziomie, z możliwością modyfikowania ich w zależności od sytuacji na rynku. W 2022 r. na inwestycje wydanych zostało blisko 100 mln złotych. Związane one były m.in. z uruchomieniem fabryki serów dojrzewających w Białej Podlaskiej, farmy fotowoltaicznej w centrali w Wysokiem Mazowieckiem, nowych linii produkcyjnych, w tym w centrali na wydziałach UHT i masłowni oraz pierwszego Bistro Mlekovitka, zlokalizowanego również w centrali Grupy. Nie ma dziś bowiem rozwoju bez inwestycji, a Mlekovita – jako lider branży w Europie Środkowo-Wschodniej i kreator modelu nowoczesnego biznesu mleczarskiego – musi nieustannie ewaluować i stawiać sobie najwyższe cele, spośród których celem nadrzędnym jest utrzymanie statusu firmy globalnej, którą jako największy polski eksporter żywności docierający do niemal każdego kraju na świecie już osiągnęła.

Podsumowanie ubiegłego roku pokazuje, że 2022 rok był kolejnym, w którym Mlekovita może pochwalić się dobrą kondycją. Osiągnęliśmy sukces w postaci stałego rozwoju firmy i wzrostu wartości marki Mlekovita, zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, rozbudowując i modernizując infrastrukturę wewnętrzną. To sprawia, że Mlekovita jest szansą dla młodych rolników i producentów mleka – stabilność i bezpieczeństwo, jakie daje nowoczesna, wciąż rozwijająca się grupa mleczarska, pozwala im spokojnie planować rozwój produkcji i modernizację gospodarstw – podkreślał Prezes Dariusz Sapiński. – Z uwagą wsłuchujemy się również w potrzeby i oczekiwania naszych konsumentów, by jak najlepiej na nie odpowiadać. Wprowadziliśmy szereg nowych produktów i planujemy kolejne nowości – z tych ubiegłorocznych wiele od momentu pojawienia się na rynku zyskało uznanie konsumentów i zdobyło nagrody na krajowych i międzynarodowych targach i konkursach.

Ogrom pracy wkładanej w rozwój firmy poprzez rozbudowę bazy produktowej znakomicie ilustruje liczba nowych produktów oferowanych konsumentom każdego roku. W ostatnich latach, nawet tych najbardziej kryzysowych, Mlekovita wprowadza na rynek szereg nowości, często jako pierwsza na polskim rynku. Ubiegły rok to kolejnych 28 nowych produktów:

  • śmietana Polska termizowana 18% w tubie 240 g,
  • batoniki twarogowe MiaMu w polewie toffi 40 g: waniliowy i truskawkowy,
  • napoje mleczno-kawowe Wypasione 330 ml: cappuccino i caffe latte,
  • jogurty Polskie 1 kg: naturalny, truskawka, karmel,
  • lody bez laktozy 1 l i kubek 200 ml,
  • śmietanka bez laktozy 30% 330 ml,
  • ser Favita w plastrach 150 g: klasyczny, z chrzanem i koperkiem, z papryką, ze szpinakiem i czosnkiem,
  • ser Favita do grillowania i sałatek 200 g,
  • jogurt typu islandzkiego skyr Super Body Active 500 g: naturalny, z truskawkami, z brzoskwinią i marakują,
  • ser Bialski z Doliny Krzny oraz ser Bialski z dziurami z Doliny Krzny w bloku (linia Regionalne Rarytasy),
  • ser topiony kremowy w kostkach 140 g (8 x 17,5 g): klasyczny, z papryką, z szynką,
  • śmietana Polska 12% 400 g,
  • śmietana Polska 18% 1 kg,
  • jogurty Polskie na deser 125 g: truskawkowy, nektarynka – pomarańcza,
  • ser Mozzarella & Cheddar wiórki 200 g.

Plany na kolejny rok obejmują dalszy, konsekwentny rozwój firmy i marki Mlekovita, w tym także w zakresie eksportu, w którym Mlekovita od wielu lat jest numerem 1: największym eksporterem produktów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest liderem nie tylko w wartości eksportowanych produktów, ale także pod względem liczby obsługiwanych krajów oraz  asortymentów wysyłanych na rynki zewnętrzne: obecnie na eksport, w sumie do już 167 krajów na wszystkich kontynentach: w Europie (w tym do wszystkich 27 państw Unii Europejskiej), Azji, Afryce, Australii oraz obu Amerykach: Północnej i Południowej, kierowanych jest około 35% wytwarzanych przez Mlekovitę produktów. Codziennie poza granice Polski wysyłanych jest średnio 150 kontenerów z produktami. Co miesiąc Grupa Mlekovita dostarcza na rynek krajowy i zagraniczny m.in. minimum: 60 mln l mleka, 8 tys. ton serów, 6 tys. ton masła, 10 tys. ton proszków mlecznych.

Produkty marki Mlekovita cenione są  przez krajowych i zagranicznych odbiorców za unikatowe wartości odżywcze i bezpieczeństwo pod względem zdrowotnym. Eksport produktów mleczarskich oraz wszelkie działania w tym zakresie podejmowane przez prezentują i promują Polskę na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego partnera gospodarczego, wspierają dobry wizerunek polskiego przedsiębiorcy, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju oraz przyciągają inwestorów, a także budują kapitał zaufania wobec Polski i Polaków.

Biuro Prasowe MLEKOVITA

Komunikat nr 1/2023